Fokusgrupper - på tvers av klassetrinn

Denne våren prøver vi noe nytt. Elevene deles inn i såkalte “fokusgrupper”, på tvers av klasser og trinn. På hver av gruppene er det om lag 10 elever. Gjennom fem samlinger skal de sammen med en lærer reflektere over nyttige tema som søvn, small talk, rasisme, mental trening og inkludering. Første samling: bli-kjent-aktiviteter og fokus på søvn.

Vi spurte noen av vg2-elevene hvordan de opplevde første samling. Og lærte de noe nytt de vil ta med seg videre?

Simon, Brynjar og Jakob: At en “power nap” maks bør vare 20 minutter, for at den ikke skal ødelegge nattesøvnen, var nyttig å høre. Og, Jakob trakk også fram viktigheten av å ikke se på klokka om man våkner i løpet av natta. Dette var konkrete tips. Hvordan skjermbruk like før sengetid hindret god nattesøvn, var kjent for oss.

Sigurd, Helene og Claire: Jeg var litt usikker på hva disse fokusgruppene skulle være, sier Claire, men det ble både koselig og litt gøy. Bli-kjent-aktiviteten fikk fram nye sider ved medelevene. På vår gruppe var vi 12 stykker. Hva tar vi med oss? Først og fremst at vi trenger mer søvn!

Forrige

Go`frokost ein fredag i januar

Neste

Nattejakt på ljospinner