Russ

Vipps: 538549
Kontonummer: 3805 10 22030

Sygnarussens misjonsprosjekt 23/24

I år samler russen inn penger til misjonssambandets arbeid MELCI-MA (Mission Évangélique en Côte d'Ivoire et Mali), i Vest-Afrika. Arbeidet foregår i Mali og Elfenbenkysten. Det er mange spennende prosjekter i landene blant annet evangelisering, mediearbeid, samfunnsutvikling, bibeloversettelse og litteraturarbeid.

I Vest-Afrika driver misjonssambandet arbeid i Elfenbenkysten og Mali. De siste årene har landene i perioder vært preget av mye politisk uro. Arbeidet har på grunn av dette i perioder blitt endret og avbrutt. Elfenbenskysten har et innbyggertall på 25 millioner og deler i nord-grensen med Mali. Sistnevnte har et innbyggertall på 15 millioner. Begge landene har tidligere vært fransk koloni, men ble uavhengige i begynnelsen av 60-tallet.

Om arbeidet:

I begge landene støtter misjonssambandet diakonalt arbeid. I Mali handler arbeidet i stor grad om relasjonsbygging. Relasjonene gjør at utsendingene kan arrangere barnegrupper og barneleirer med stort oppmøte. I tillegg til dette har de søndagssamlinger og landsbybesøk. I Elfenbenkysten ønsker kirken for tiden å ta mer ansvar selv. Utsendingene har derfor fokus på veiledning, rådgivning, støtte og medvandring med menighetene. Dette gjør at menighetene blir styrket til å fortsette arbeidet.

ELFENBENKYSTEN

Rundt halvparten av Elfenbenkystens voksne befolkning kan verken lese eller skrive. Disse tallene er enda høyere blant de fattigste. I dag driver misjonssambandet alfabetiseringskurs i samarbeid med lokale kirkene.

Et av de andre prosjektene vi er med på å støtte i årets misjonsprosjekt er bibeloversettelse til Mahouene. Mahouer har lite litteratur på sitt eget språk, bibelen er heller ikke oversatt. I samarbeid med Wycliffe og SIL gis bibelen ut bok for bok. Evangeliene, apostlenes gjerninger og syv av Paulus sine brev er allerede oversatt. Alle bibeloversettelsene legges ut fortløpende på appen mahou bible!

MALI

I området misjonssambandet arbeider i Mali lever malinkéfolket med jordbruk. Områdene de bor på har tidligere blitt brukt til å grave ut gull. Tusenvis av hull har blitt stående åpne etter at gullgravingen stoppet. Hullene er dødsfeller for mennesker og dyr, og den tidligere dyrkbare jorden ble ødelagt. Elvene som tidligere var i området er tørket ut av store mengder jord, som etterfølge av gullvasking. Skog har blitt hogget ned og dette har ført til ressurskonflikter mellom jordbrukerne og de nomadiske folkegruppene.

Sammen med lokalbefolkningen driver misjonssambandet og Norad prosjekter for å tette hullene fra gullgravingen, og plante ny skog på feltene. Lokalbefolkningen kan allerede se resultater hvor jord de trodde var tapt nå er dyrkbar. Det finnes også et prosjekt hvor de gamle elvene blir gravd opp igjen, dette blir til vannpunkt i tørketiden. Videre skal det satses på kurs og opplæring innen jordbruk og fruktdyrking, slik at de som har lært kan lære bort videre til de andre. God opplæring bidrar til effektivitet, overskudd og mulighet for økte inntekter.

Det drives evangelisering til de minst nådde i både Elfenbenkysten og Mali. Du kan lese mer om evangeliseringen her!!

Har du lyst til å bidra til noe større enn oss selv? Her er hvordan du kan bidra😊

I år har du muligheten til å bli fast giver, her trekkes et valgt beløp med valgte intervaller.

Det er også mulig å gi enkeltbeløp!

Vipps: 538549

Kontonummer: 3805 10 22030

Vi setter stor pris på om dere husker på oss og prosjektet vårt i bønn!

Interessert i å vite mer om prosjektet? Du kan lese mer på Misjonssambandet sine sider: https://www.nlm.no/internasjonalt-arbeid/omrader/vest-afrika/?tab=prosjekt

Gjennom året arrangerer russen mye forskjellig til inntekt for misjonen, følg oss gjerne på Instagram @sygnarussen2024 om du vil se hva vi gjør.