Her er tipsene for å få samtalen på glid

Lurer du noen ganger på hvordan du skal få praten i gang? På onsdag hadde elevene om temaet “smalltalk” på fokusgruppene. Der samtalte de om hvorfor det er viktig - og ikke minst fikk de noen tips til hvordan vi kan skape flyt i samtalene. Særlig når vi snakker med folk vi ikke kjenner så godt fra før.

Ida, Hallvard og Mikael ble utfordret på å dele hvert sitt tips for å få samtalen på glid:

Ida starter: Det kan kan være lurt å unngå ja- og nei-spørsmål. Da blir det ofte korte svar. Og så kan det være lurt å jakte på felles interesser, tilføyer Hallvard. Da har man fort noe å snakke om. Et siste tips fra Mikael kan være å unngå dypere spørsmål om religion og politikk i starten. Det hører mer naturlig hjemme i grundigere samtaler.

Våger du å snakke med noen du ikke kjenner så godt denne uka? Ta gjerne i bruk tipsene ovenfor - eller hør med andre elever om de har enda flere tips.

Skidag for breddeidrett

Neste

Kven kan slå Anne og Frode?